Sverigedemokraterna Skaraborg presenterar nu sin lista till regionvalet.

Efter att valombuden samlades till valkonferens i Skövde i mars månad valdes nedanstående representanter att företräda partiet inför valet 2022. Till förstanamn valdes Jonas Eriksson från Skövde. Jonas har lång bakgrund inom SD och har i flera år arbetat med organisationsfrågor i partiet. Han sitter i kommunfullmäktige och är utbildad civilekonom med bakgrund i näringslivet.

”Jag är ödmjuk inför förtroendet att få toppa SD Skaraborgs regionlista och ser med tillförsikt fram emot att få arbeta med vår växande regiongrupp. Vi står inför stora utmaningar nästkommande decennier med en förändrad demografi och för att säkra tillgängligheten av vård gäller det att skattepengarna går till kärnverksamheten och att denna blir effektivare.

På andraplats valdes Elin Härling, ordförande för Sverigedemokraterna i Vara. Elin har de senaste fyra åren gjort ett stort avtryck lokalt och toppar Varas fullmäktigelista. Hon brinner för funktionshindrades rättigheter och att värna tillgänglig vård i hela Skaraborg.

Distriktets ordförande tillika riksdagsledamoten Josef Fransson kommenterar att:
”Sverigedemokraterna har växt som parti och även våra företrädare. Vi har en oerhört stark grupp som tar sig an valrörelsen här i Skaraborg. Etablerad kunskap och erfarenhet blandas med flera nya förmågor. Vi får också en god representation över hela distriktet.”

Sverigedemokraterna går till val i regionen på tillgänglig, lokal och högkvalitativ sjukvård. Vården ska finnas där människor behöver den. Den ska genomsyras av hög kvalitet och tillgänglighet. Den enskilde ska alltid kunna lita på att få tillgång till bästa möjliga vård oavsett när eller var den behövs. Vi måste kraftigt öka resurserna till Barn- och ungdomspsykiatrin, tillgängliggöra kollektivtrafiken på landsbygden och värna Skaraborgs rika kulturarv.

Övriga frågor hänvisas till distriktsordförande Josef Fransson.

Första tio namnen på regionvalsedeln:

1. Jonas Eriksson (39, Skövde)

2. Elin Härling (37, Vara)

3. Åse Nicklasson (53, Tibro)

4. Cristin Skogen (51, Essunga)

5. Albin Gilbertsson (23, Falköping)

6. Beatrice Orrenvade (65, Töreboda)

7. Jerzy Kucier (56, Skövde)

8. Bo Heijl (71, Mariestad)

9. Nina Terenziani (59, Töreboda)

10. Jonas Larsson (40, Falköping)