Senaste nytt | Sverigedemokraterna Skaraborg

Senaste nytt

• PRESSMEDDELANDE

Thomas Morell till Sverigedemokraterna

Den gångna veckan blev det klart att Thomas Morell lämnar moderata samlingspartiet för sverigedemokraterna och kommer att kandidera till riksdagen.

Thomas Morell är ett välkänt namn inom transportnäringen där han under lång tid varit en av frontfigurerna för kampen mot den olagliga trafiken.

Arbetet med att skapa schysta villkor för åkerinäringen har gjort Skaraborgaren och Tibrobon välkänd över hela landet.

Åtskilliga debatter, politikermöten, tidningsartiklar och inte minst eget deltagande i de protestaktioner som genomförts för en sund åkerinäring har varit naturliga arenor för Thomas i arbetet för att skapa en bransch som kan konkurrera på sunda villkor.

Åtskilliga är de möten jag haft med ministrar och alltid har det utlovats kraftfulla åtgärder för att komma åt de aktörer som fuskar. Lika besviken har man blivit varje gång som alla vackra löften landat platt till marken.

Trafikpolisen är i princip avvecklad, vilket lämnar fältet öppet för de som vill fuska. Det här får allvarliga konsekvenser för den sunda åkerinäringen och inte minst trafiksäkerheten, men också på samhället i stort.

Just frågan om lag och ordning inom transportnäringen har faktiskt en större inverkan på samhället i stort, säger Thomas Morell och utvecklar resonemanget.
    De kriminella nätverk som agerar inom transportnäringen har också kopplingar till annan brottslig verksamhet. Här måste politiken agera kraftfullt för att förhindra att det skapas parallella strukturer i samhället.

Det är just dessa frågor jag brinner för och jag kommer att arbeta intensivt för att få en ändring till stånd säger Thomas Morell.
    Sverigedemokraterna är det parti som tydligt och kraftfullt har agerat för schysta villkor och en sund marknad.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren har varit otroligt aktiv i dessa frågor och han har lyft upp en rad ärenden på kommissionens bord.

Tillsammans kan Peter Lundgren och jag göra skillnad för en sundare transportmarknad, både här hemma och inom EU, säger Thomas.

Jag ser fram mot att få rulla igång valrörelsen och placera lag och ordning högt upp på agendan avslutar Thomas Morell

Med det sagt vill vi hälsa Thomas Morell varmt välkommen till sverigedemokraterna!

För frågor:
    Hannyah Jörtoft, distriktsordförande SD Skaraborg, 0766-52 4383
    Åse Nicklasson, ordförande SD Tibro, 070-950 26 51
    Thomas Morell, 070-589 34 40
    Peter Lundgren, EU-parlamentariker, 070-554 69 34

Årsmöte 26 Mars 2017

Under gårdagen avlöpte ett mycket trivsamt årsmöte med ca 100 deltagare på Karlsholme i Mariestad.
    Årsmötet startade 12:30 med en föreläsning av partiets skolpolitiske talesperson Stefan Jakobsson.
    Årsmötet pågick mellan 13:30 och 16:00 och avslutades med en gemensam middagsbuffé!

Som mötesordförande valdes riksdagsledamot Stefan Jakobsson, vid sin sida valdes sverigedemokraternas kanslichef i västra götalandsregionen Matheus Enholm till sekreterare.

Partidistriktet har ökat från 646 till 727 medlemmar under året och idag finns det redan ca 70 godkända kandidater till de allmänna valen 2018 runt om i distriktets kommuner.
    Några viktiga händelser från året är de uppstartade KO-konferenserna, där alla  kommunföreningsordförande samlas ett par tillfällen/år för att öka samverkan mellan de olika kommunföreningarna. Även den utbildningshelgen som under sommaren hölls i Karlsborg tillsammans med SD-kvinnor mellan västra lyfts fram som en av de största händelserna då det var första gången i partidistriktets historia något liknande anordnades.

Den nyvalda styrelsen, är densamma som valberedningen föreslagit och består av:

Ordförande: Hannyah Jörtoft, Vara

Thomas Karlsson
    Sebastian Zettersten

• Årsmöteshandlingar

Nu är det dags för sverigedemokraterna Skaraborgs årsmöte!

Första kallelsen med tid och plats har skickats ut via post till alla medlemmar.
    Andra kallelsen med handlingarna har mailats ut till alla medlemmar med registrerad mail, övriga har fått en kallelse där vi hänvisar till handlingarna här på vår hemsida.

Dagordning – Dagordning

Verksamhetsberättelse – Bilaga1-verksamhet

Ekonomisk Berättelse

Revisionsberättelse – Bilaga3-revision

Resultaträkning – Bilaga4-resultat

Balansräkning – Bilaga5-Balans

Parlamentarisk berättelse – Bilaga6-parlament

Valberedningens förslag till ny styrelse – Bilaga7-valberedningens

Kommunföreningsordförandenas förslag till ny valberedning – Bilaga8-KOforslag

Motioner – Bilaga9-motioner

Önskar du fortsättningsvis få alla handlingar till din mail, var vänlig kontakta Skaraborg@sd.se med namn och medlemsnummer och lämna aktuell e-postadress.

Önskar du få alla handlingar hemskickade eller i handen på årsmötet kontakta Skaraborg@sd.se.

• Dags att bli medlem?

Du kan nu bli medlem genom att sms:a nedanstående nummer! 🙂

• Jimmie Åkesson besökte skaraborg

Igår var en stor dag!
    Vår partiledare Jimmie Åkesson spenderade en hel dag i Skaraborg.
    Dagen inleddes med ett verksamhetsbesök på Bergs Prästgård av Jimmie Åkesson, Anders Forsberg och Presidiet i distriktsstyrelsen.
    Deltog gjorde även representanter från LRF.
    Efter detta samlades distriktsstyrelsen för ett diskussionsmöte med Jimmie Åkesson där vi diskuterade vilka utmaningar vi ser inför valet.
    Senare på dagen hölls det största medlemsmötet i distriktets historia där Jimmie höll ett tal och träffade våra medlemmar!

• Platser kvar för att höra Jimmie ikväll!

Det finns fortfarande platser kvar till kvällens medlemsmöte och vi kommer släppa in oanmälda medlemmar tills lokalen är fylld! Välkomna!

• Inställd föreläsning!

Vi måste tyvärr meddela att föreläsningen på söndag med Kent Ekeroth är inställd.
    Detta är inget vi kunnat förutse och vi hoppas på er förståelse.

Med vänlig hälsning SD Tibro & SD Skaraborg
  • God jul & gott nytt år!

Vi vill önska alla våra medlemmar och sympatisörer en riktigt god jul & ett gott nytt år!

Förändring, Framåt, Tillsammans!

god jul

• Julbord 2016

Julbord för alla våra medlemmar!

Den 10 december 2016 bjöd vi alla våra medlemmar på julbord!
    Jerzy Kucier var kvällens värd och på plats fanns bland annat representanter från Ungsvenskarna, SD-Kvinnor, Riksombudsman, Regionpolitiker och riksdagspolitiker för att berätta mer om sig själva och sitt arbete.
    Både uppslutningen, stämningen och maten var riktigt god på Karls holme i Mariestad.
    Jag bjuder här nedan på några privata från insläpp och mingel!

Bild 1 – Till vänster i bild har vi kvällens värd Jerzy Kucier. Ansvariga för insläppet var våra glada tjejer Barbro Magnusson och Anne Andersson.

Bild 2 – Glöggmingel under insläppet med ett 50 tal första gäster.

Bild 3 – Kvällens stiligaste herrar, från vänster vårt regionråd Heikki Klaavuniemi och distriktets 2:e vice ordförande Jonas Eriksson.

• Kommun- och landstingskonferans

I helgen hölls Sverigedemokraternas kommun- och landstingskonferans i Västerås.

32 personer från Skaraborg närvarade. Det var en mycket trevlig helg.

Flera av skaraborgarna hade lämnat in motioner för att kunna påverka politiken vi driver och flera var även uppe i talarstolen och pratade.

klk1(Vår kära partiledare Jimmie Åkesson)

klk2(Johanna Johansson Falköping)

klk3(Anders Forsberg Skara)

klk4(Hannyah Jörtoft Vara)

klk5(Magnus Harjapää Grästorp)

Här kan ni se Jimmie Åkessons tal på klk16. https://www.youtube.com/watch?v=Vqzn_Ursjvk

Samt Mattias Karlssons tal på klk16. https://www.youtube.com/watch?v=6zjSERXv-k4

• Aron Emilsson till Götene

Fredag den 21 Oktober anordnar SD Götene en guidning i Forshems kyrka i Götene kommun av SD Götenes ordförande Helene Granbom Angerheim samt närvarande präst. Välkomna kl 17.00

Kl: 18.30 startar föreläsning av riksdagsledamot Aron Emilsson i Centrumhuset i Götene. Ni kommer bland annat få en del information kring det kommande valet till kyrkan. Det bjuds på fika! Välkomna!!

helene 2   aron 2  kyrkoval

• SD:s regionråd kommenterar förslag till ny regionindelning

En kommentar av regionrådet Heikki Klaavuniemi (SD) till förslaget om bildandet av en storregion inkluderande Västra Götaland, Värmland och Halland.

• Intervju med Magnus Harjapää

Här nedan kan ni läsa en artikel från SKB där Magnus Harjapää svarar på frågor om arbetet i Västra götalands regionen!

magnus skb

• Information i Hjo

Den 3 Oktober hölls en kandidatinformationsträff i den anrika fullmäktigesalen i Hjo.

Ombudsman Johanna Johansson föreläste om vad det kan innebära att kandidera i det kommande kyrkovalet & även en del om allmänna val.

Tack alla som tog sig tid och närvarade.

kyrkoval

• Föreläsning i Skövde

Tack till Caroline Nordengrip för en intressant föreläsning i Skövde 25/9!
    Alla skaraborgs medlemmar som var nyfikna på valen 2017 och 2018 hade möjlighet att lyssna på Caroline och prata med lokala företrädare!
    Stort tack även till arbetsgruppen Jerzy Kucier, Mikael Vallin och Barbro Magnusson som planerat och arrangerat dagens föreläsning.

caroline blommor